در جنبش های اجتماعی گاهی خشونت دیده میشه آیا رفتار خشن خوبه ؟! به طور کلی خشن بودن بده اما بعضی موارد ممکنه خشن بودن رو یک انتخاب بین بد و بدتر قرار بده . مثلا اگر گاهی برای گرفتن حق خود هیچ راهی بجز خشن بودن نداشته باشید . البته این موارد خیلی عادی پیش نمیاد چون معمولا خشن بودن و خشونت باعث سلطه و غلبه خشونت نیشه نتیجه اون نه تنها گرفتن حقتون نیست بلکه حقوق دیگری هم از دست خواهید داد . اما پیش بینی آینده سخت و شاید غیر ممکنه . نمیشه تشخیص داد آینده چه اتفاقی قراره رخ بده و فقط میشود احتمال داد که چه چیز ممکن است رخ دهد و در آنصورت میشود احتمال داد که خشونت ممکن است خوب باشد . مثلا خشونت در مقابل متجاوز . حتی قابل افتخار هم هست مثلا اگر امروز ما عرب نیستیم و هنوز نژآد پارسی وجود دارد و  زبان ملی داریم به خاطر خشونت بسیاری از مردم ایران هست مثل بسیجی های زمان جنگ ایران و عراق مثل ابومسلم و مثل بابک خرم دین . این افتخار بزرگی هست که خشن بودیم و از هویت خود دفاع کردیم . چون اگر اجازه بدهیم دیگران ما را تغییر بدهند آنها به احتمال بسیار زیاد به ضرر ما مارا تغییر میدهند بنابرین خیلی خوب هست که از تغییرات بیرونی خودمان و کشورمان را حفظ کنیم . اما مصری ها احتمالا چندان در این مورد موفق عمل نکردند و امروز عرب هستند . شاید خیلی از ما عقب تر باشند حداقل جلو تر نیستند پس جای برای غم خوردن نیست که چرا اونا انقلاب کردن و ما انقلاب نکردیم . تازه اونها برای اولین بار هست که میخوان نظام سیاسی مدرنی رو عوض کنند . چون معمولا نظام های سیاسی مدرن میتونن با ابزارهای که دارن مردم رو فریب بدن و اینطور جلوه بدن که بدبختی هاشون طبیعی هست یا تقصیر حکومت نیست . یا اونها رو با وعده های پوشالی فریبکاری کنند یا راه تغییر رو ببندن و یا به راحتی مردم رو مایوس کنند . اگر انقلاب مصر موفق بشه بعد وارد جریانی میشه که ما شدیم معمولا بعد از انقلاب ها چاپلوسی و اختلاف طبقاتی به وجود میادو روند پیشرفت پایدار از بین میره و فساد افزایش پیدا میکنه . درواقع دزدهای که سیر شدند جاشونو به دزدهای میدن که گشنه هستند . و اونا هم مجبور میشن مرتب مواظب باشن که خواسته هاشون فراموش نشه و بعد ببیند که در بیشتر مواقع نمیتونن خواسته هاشون رو حتی بیان کنن و مجبورن براش اتحادیه تشکیل بدن و مبارزه کنن البته اینبار بدون خشونت . چاره ای نیست مردم جامعه و جوامع اگر خواسته هاشون رو بیان نکنند و براش تلاش نکنند حکومت ها به فکر خواسته های آنها نیستند !