از مصر
در جنبش های اجتماعی گاهی خشونت دیده میشه آیا رفتار خشن خوبه ؟! به طور کلی خشن بودن بده اما بعضی موارد ممکنه خشن بودن رو یک انتخاب بین بد و بدتر قرار بده . مثلا اگر گاهی برای گرفتن حق خود هیچ راهی بجز خشن بودن نداشته باشید . البته این موارد خیلی عادی پیش نمیاد چون معمولا خشن بودن و خشونت باعث سلطه و غلبه خشونت نیشه نتیجه اون نه تنها گرفتن حقتون نیست بلکه حقوق دیگری هم از دست خواهید داد . اما پیش بینی آینده سخت و شاید غیر ممکنه . نمیشه تشخیص داد آینده چه اتفاقی قراره رخ بده و فقط میشود احتمال داد که چه چیز ممکن است رخ دهد و در آنصورت میشود احتمال داد که خشونت ممکن است خوب باشد . مثلا خشونت در مقابل متجاوز . حتی قابل افتخار هم هست مثلا اگر امروز ما عرب نیستیم و هنوز نژآد پارسی وجود دارد و زبان ملی داریم به خاطر خشونت بسیاری از مردم ایران هست مثل بسیجی های زمان جنگ ایران و عراق مثل ابومسلم و مثل بابک خرم دین . این افتخار بزرگی هست که خشن بودیم و از هویت خود دفاع کردیم . چون اگر اجازه بدهیم دیگران ما را تغییر بدهند آنها به احتمال بسیار زیاد به ضرر ما مارا تغییر میدهند بنابرین خیلی خوب هست که از تغییرات بیرونی خودمان و کشورمان را حفظ کنیم . اما مصری ها احتمالا چندان در این مورد موفق عمل نکردند و امروز عرب هستند . شاید خیلی از ما عقب تر باشند حداقل جلو تر نیستند پس جای برای غم خوردن نیست که چرا اونا انقلاب کردن و ما انقلاب نکردیم . تازه اونها برای اولین بار هست که میخوان نظام سیاسی مدرنی رو عوض کنند . چون معمولا نظام های سیاسی مدرن میتونن با ابزارهای که دارن مردم رو فریب بدن و اینطور جلوه بدن که بدبختی هاشون طبیعی هست یا تقصیر حکومت نیست . یا اونها رو با وعده های پوشالی فریبکاری کنند یا راه تغییر رو ببندن و یا به راحتی مردم رو مایوس کنند . اگر انقلاب مصر موفق بشه بعد وارد جریانی میشه که ما شدیم معمولا بعد از انقلاب ها چاپلوسی و اختلاف طبقاتی به وجود میادو روند پیشرفت پایدار از بین میره و فساد افزایش پیدا میکنه . درواقع دزدهای که سیر شدند جاشونو به دزدهای میدن که گشنه هستند . و اونا هم مجبور میشن مرتب مواظب باشن که خواسته هاشون فراموش نشه و بعد ببیند که در بیشتر مواقع نمیتونن خواسته هاشون رو حتی بیان کنن و مجبورن براش اتحادیه تشکیل بدن و مبارزه کنن البته اینبار بدون خشونت . چاره ای نیست مردم جامعه و جوامع اگر خواسته هاشون رو بیان نکنند و براش تلاش نکنند حکومت ها به فکر خواسته های آنها نیستند !
+ نوشته شده در دوشنبه یازدهم بهمن ۱۳۸۹ ساعت 0:42 توسط احمد
|